正論はそう。だけど・・・という反論に備える

危機対応に関するFTの記事。
The Japanese carmaker has been strongly criticised for its response to this crisis,(中略)“Speed of response, transparency of message and visibility are the three key principles to successful crisis management,” says Basil Towers, founding partner of Hesleden, a reputation management consultancy. “Toyota arguably failed on all three.”
そして、Johnson&Johnson(1982年), Mattel(2007年), PepsiCo(1993年)の危機対応の成功(?)事例を挙げている。
そして、既出のMr.Towers曰く、
“Did/does Toyota engage in systematic scenario planning and simulation to stress test or benchmark its responses to crises?”
“Did/does its business leaders recognise the importance of the broadest level of stakeholder engagement and transparency?
To what extent is Toyota reviewing its approach to the crisis and the lessons it can learn?”
と真っ当な論調なのだが、つまるところ、「なぜそうならない」というところは述べられていない。その領域は、組織論と企業文化論になるからだろうか。
「正論はそう。だけど・・・」
個人的にはこの反論には常に備えておく必要がある。